به گزارش تبریزسخن، جواد دباغ صادقی پور قبل از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: پست کار خود را در چهار مرحله قبول، آماده سازی، رهسپاری و توزیع مرسوله انجام می دهد و برای درنظر گرفتن آمار ترافیک پستی در استان باید این چهار فرآیند را در کنار هم در نظر گرفت.
وی ادامه داد: در طی یک سال گذشته، هفت میلیون و ۲۲۴ هزار عدد مرسوله از لحاظ ترافیکی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال های قبل افزایش ۲۱ درصدی داشته است و این میزان، ۲٫۵۵ درصد ترافیک مرسولات کشور را شامل می شود.
دباغ صادقی پور در خصوص وزن این مرسولات نیز گفت: وزن این مرسولات در مجموع بیش از هشت میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال های قبل، ۲۱٫۹ درصد رشد داشته است.
آذربایجان شرقی یکی از استان های مرسولهفرست کشور است
وی، تعداد مرسولات وارده شده به استان را شش میلیون و ۸۱۸ هزار مرسوله دانسته و گفت: البته استان آذربایجان شرقی را می توان یکی از استان های مرسوله فرست در نظر داشت.مدیرکل پست آذربایجان شرقی در خصوص سرویس احراز نشانی مکانی این نهاد نیز گفت: استفاده از این سرویس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد است.
وی بر سیاست برون سپاری خدمات پست اشاره کرده و گفت: سهم دفاتر دولتی در ارائه خدمات طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه کمتر شده و اقبال مردم به سمت دفاتر پیشخوان خصوصی افزایش داشته است.
هر نامه رسان (موزع) روزانه به ۹۵ مکان مراجعه می کند
دباغ صادقی پور با اشاره به حجم بالای ساعات مفید کاری یک نامه رسان(موزع) گفت: این ساعت کاری در هر روز حدود پنج ساعت و نیم بوده یعنی میزان ساعات کاری مفید موزع ما بالاتر از بسیاری از مشاغل دیگر است.
وی در خصوص سرانه مکان موزع نیز گفت: هر موزع در هر روز به طور متوسط به ۹۵ مکان مراجعه می کند که هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال های قبل افزایش داشته است.
مدیرکل پست آذربایجان شرقی با اشاره ای به بخش اقتصاد دیجیتال و فروشگاه های خرید اینترنتی نیز گفت: طی یک سال گذشته با ۹۶۷ فروشگاه اینترنتی قرار داده داشته ایم که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال های گذشته رشد ۷۷ درصدی داشته است.

لزوم ایجاد هاب پستی منطقه ای کشور در تبریز
وی ادامه داد: در مجموع، ۲۷ درصد از مرسولات استان به تهران، ۱۹ درصد داخل استان، پنج درصد اصفهان و چهار درصد به آذربایجان غربی ارسال می شود و استان های خراسان و فارس نیز در رده های بعدی قرار دارند.
دباغ صادقی پور در ادامه، بزرگترین مشکل و دغدغه پستی استان را ایجاد هاب پستی منطقه ای کشور دانسته و گفت: بارها در دیدار با مسئولان استان نیز این دغدغه مطرح شده که امیدواریم به زودی شاهد حل آن باشیم.
مدیرکل پست استان در خصوص پرسشی در زمینه تاخیر مرسولات پستی در استان اظهار داشت: طی سالیان اخیر، مشتری های این شرکت قابلیت رصد مراحل ارسال مرسوله خود را از طریق سایت رهگیری دارند. گاه مشکل در هاب های پستی و حمل و نقل مرسوله وجود دارد اما در مبدا و مقصد و در داخل ادارات پست، امور با بیشترین سرعت انجام می گیرد.
ایجاد سامانه تلفنی ۱۹۳ برای طرح مشکلات و شکایات مردم استان از امور پستی
وی ادامه داد: از این پس با راه اندازی سامانه تلفنی ۱۹۳ مردم استان می توانند به طور مسقیم هرگونه اعتراض یا شکایت و پیشنهاد خود در حوزه پستی را مطرح کرده و کارشناسان ما نیز پاسخگوی این افراد خواهند بود و حتی در صورت اثبات حق مشتری، غرامت لازم به او پرداخت خواهد شد.
دباغ صادقی پور مزان افزایش قیمت مرسولات پستی در طول سال جاری را به شکل کشوری و سراسری عنوان کرده و گفت: بعد از چندین سال، امسال در پایان اردیبهشت ماه یک مرحله افزایش قیمت به صورت کشوری و طی مصوبات سازمانی صورت گرفت که به صورت شناور از ۱۸ الی ۲۵ درصد است.
مدیرکل پست آذربایجان شرقی در ادامه همچنین از اتمام عملیات ژئوکد در تمامی شهرهای استان خبر داد و گفت: این امر در انتهای شهریور ماه ۱۴۰۳ به وقوع پیوست که تلاش برای ژئوکدسازی روستاها نیز ادامه خواهد داشت.
وی همچنین از برنامه ریزی برای افتتاح ناحیه پستی شمال تبریز خبر داد و گفت: پیگیری ها برای افتتاح این ناحیه در حال انجام است تا خدمات شرکت در این مناطق شهر نیز به خوبی عملیاتی شود.