به گزارش تبریزسخن، امیر بیات معاون بازرگانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز در بیست و هشتمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در سالن همایشهای خاوران تبریز از رتبه ۱۷ کشتیرانی ایران در دنیا خبر داد و اظهار کرد: ما در سال های گذشته اقدامات خوبی در راستای توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه زیرساخت های دریایی انجام دادهایم.
وی آمار و ارقام زیرساخت و تجهیزات دریایی کشت آنی را تشریح کرد و افزود: ۱۵۰ کشنده تریلی و جادهای، ۱۰۰ مسطح کانتینربر، ۲۷۳ کانتینر لبه بلند، ۷۳۳ کانتینر مخزن دار و در جمع یک هزار و ۵۵۸ دستگاه کانتینر داریم.
بیات با بیان اینکه تحریم، در حوزه تجارت دریایی اثرات منفی زیادی داشته است، از ایجاد خط دریایی برای آفریقا و آمریکای جنوبی خبر داد و افزود: آفریقا یک قاره نوین و جدید است و ما برای افرایش تجارت با این قاره، آفریقا را به ۳ قسمت تقسیم کردهایم.
معاون بازرگانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به افزایش پتانسیل و ظرفیت بند چابهار جهت پهلوگیری کشتی های قاره پیما تاکید کرد و افزود: ما علاوه بر بنادر جنوبی کشور در حوزه دریای خزر نیز به بنادر کشور های روسیه و تقریبا به تمام بنادر دریای خزر ارسال محموله داریم.
چرا تولیدکننده باید دنبال کارتهای اجارهای باشد؟
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این همایش با بیان اینکه وقتی تصمیمی قابل عملی شدن نیست، یک تولیدکننده مجبور است تا کارتهای اجارهای پیدا کند، گفت: مشکلات و راهحلهای صادرات را میدانیم ولی دستبند به دست صادرکننده میزنیم و انتظار حل مشکل داریم.
رضا علیزاده اظهار کرد: کنترل ارزی از سال ۹۷ آغاز شده و تا امروز باید کنترل ارزی به تدریج تسهیل میشد ولی تشدید یافته و موضوع پیچیدهتر شده است.
وی گفت: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید مشکلات خود را در اینگونه جلسات بیان کنند و شنیده شوند.
نماینده مردم ورزقان در مجلس ادامه داد: مشکلاتی که در حوزه صادرات و تولید داریم تا حدودی روشن است و همیشه به زبانها و ادبیات متفاوت آنها را مطرح میکنیم ولی اراده ای برای حل آنها نیست، میترسیم یا قدرت تصمیمگیری را از دست دادهایم.