به گزارش تبریزسخن، علیرضا نوین امروز در بازدید از کارخانه ماشینسازی تبریز با بیان اینکه باید از این مجموعه بهعنوان صنایع مادر جهت احیای ظرفیتهای آن حمایت حداکثری صورت گیرد، اظهار کرد: مجموعههای صنعتی نباید درگیر حواشی و تغییرات سیاسی شوند و اولویت اول عوامل آن تولید و صادرات باشد.وی ادامه داد: اینکه ماشینسازی تبریز در طول ۵۶ سال ۲۷ مدیرعامل بهخود دیده و مجموعه مشابه آن در کشور دیگری در این مدت تنها ۳ بار تغییر مدیرعامل داشته است، نشانه سیاسیکاری در واحدهای صنعتی است و متاسفانه بهجای توجه به کارآمدی، تجربه و تخصص افراد، رویکردهای سیاسی در اولویت قرار میگیرد.رئیس مجمع نمایندگان آذربایجانشرقی خواستار دعوت سایر نمایندگان تبریز برای بازدید از ماشینسازی شد و خاطرنشان کرد: با اتحاد جمعی میتوانیم پیگیر رفع موانع تولید و فروش مجموعه باشیم. زمانیکه بحث واگذاری ماشینسازی مطرح شد هر پنج نماینده تبریز در نامهای به رئیسجمهور با اشاره به تجربه تلخ واگذاری کارخانه به بخش خصوصی مخالفتمان را اعلام کردیم.وی با اشاره به توجه کارخانههای صنعتی به برندینگ، افزود: مجموعههای مشابه ماشینسازی تبریز مدام در نمایشگاههای تخصصی است تا بازاریابی و رقابت کند و به این مقوله بایستی ماشینسازی نیز توجه نماید. اگر آنان میتوانند پاداش پایانکار کارگرشان را پرداخت کنند و شما با مشکل مواجهید بهخاطر همین مسایل است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای مولدسازی برای تامین نقدینگی تولید و توسعه خطوط در این کارخانه شد و تاکید کرد: ماشینسازی تبریز زمینهای بلااستفاده زیادی دارد که اکنون میتواند با کار کارشناسی و فروش آنها، نقدینگی لازم را برای بروزرسانی خطوط و افزایش تولید بکار گیرد.وی در واکنش به اظهارات مدیران ماشینسازی تبریز جهت ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولیدات این کارخانه، متذکر شد: برای یکی دو سال میتوان مانع واردات شد تا فرصت خودسازی و توان رقابت را به دست بیاورید اما انحصار شکست و عقبماندگی بهبار میآورد و ماشینسازی تبریز باید کیفیت محصولات و قدرت رقابت خود را بالا ببرد.نوین خواستار طرح مشکلات ماشینسازی تبریز در نامهای مکتوب شد و گفت: ما مطالبات کارخانه را از دولت پیگیری خواهیم کرد و در مسیر احیای این مجموعه و صیانت از رفاه کارگران آن حامی مدیران گروه ماشینسازی تبریز هستیم.
بیثباتی مدیریتی چالشی جدی در ماشینسازی
سامبرانی، مدیرعامل گروه ماشینسازی تبریز نیز در این بازدید با بیان اینکه مشکلات ناشی از خصوصیسازی و بیثباتی مدیریتی طی سالهای گذشته، چالشهایی جدی برای مجموعه ایجاد کرده است، افزود: با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تلاشهای شبانهروزی کارکنان، هدفگذاری ما تبدیل ماشین سازی تبریز به قطب نوآوری و رقابتپذیری در صنعت کشور است.وی با اشاره به طلب ۷۰ میلیارد تومانی شرکت ریختهگری به ماشینسازی تبریز، توضیح داد: هر دو مجموعه زیر نظر سازمان گسترش است و باتوجه به مشکل تامین قطعات و وابستگی ماشینسازی به ریختهگری، باید برای رفع مشکلات آن واحد نیز چارهاندیشی گردد تا خطوط تولیدشان را بروز کنند.سامبرانی با بیان اینکه نبود کارت بازرگانی تخصیص ارز دولتی برای خرید ماشینآلات خطوط تولید و صادرات محصولات را با مشکل مواجه ساخته است، واردات کالاهای مشابه تولید ماشینسازی را یکی دیگر از چالشهای پیشرو خواند.