به گزارش تبریزسخن، اسفندیار صادقی امروز در نشست با اصحاب رسانه استان در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر تبریز اظهار داشت: دکتر پزشکیان از اولین روز روی کار آمدن به عنوان رییس جمهوری، کارشان را در رابطه با مسائل آموزشی و پرورشی، شروع کرده و با اعتقاد قلبی خود، آموزش و پرورش را مورد توجه ویژه قرار دادند و در دو بعد، حرکت میکنند.وی این دو بعد را شامل توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و افزایش سرانه فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس دانسته و افزود: در این بخش تاکید بر مردممحوری است که البته این امر دلیلی بر غافل شدن از اعتبارات دولتی نخواهد بود. در سال گذشته، میزان جذب اعتبارات استانی، بیش از ۷۳ درصد و جذب اعتبارات ملی، بیش از ۱۰۰ درصد بود.
اجرای ۲۳۱ پروژه توسعه فضاهای آموزشی در آذربایجانشرقی
صادقی همچنین از اجرای ۲۳۱ پروژه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی شامل هزار و ۱۰۴ کلاس درس خبر داده و تصریح کرد: تعدادی از این پروژه ها تا پایان شهریور و مابقی تا پایان سال به اتمام خواهند رسید. مدیرکل آموزش و پرورش استان، این تعداد پروژه را دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد عنوان کرده و ادامه داد: این پروژهها از مهر ۱۴۰۳ کلید خوردهاند و تک تک آن ها توسط شخص ریاست جمهوری در حال رصد و پیگیری هستند.
پایین بودن سرانه فضای آموزشی در شهر تبریز
وی با اشاره به رویکرد کیفیت بخشی آموزشی نیز ابراز داشت: سرانه فضاهای آموزشی استان همانند سرانه کشوری و به میزان ۵٫۷ مترمربع است که البته در بعضی شهرهای استان از جمله نواحی پنج گانه تبریز، این میزان برابر با ۳.۸ تا ۴ متر مربع بوده و از میانگین کشوری و استانی عقبتر است.صادقی همین موضوع را سبب تراکم بالای ۳۵ نفر دانش آموز در برخی کلاس های درسی تبریز دانسته و عنوان کرد: تعداد زیاد دانشآموز در یک کلاس بر کیفیت آموزش تاثیر خواهد گذاشت و قطعا وجود مدارس برای پایین آوردن تراکم دانشآموزان، لازم است.
آمادگی سپاه و بسیج سازندگی برای ساخت ۶ باب مدرسه
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به همیاری بسیاری از نهادها و دستگاه های استان در ساخت مدرسه گفت: سپاه عاشورا و بسیج سازندگی برای ساخت شش باب مدرسه در نقاط مختلف استان اعلام آمادگی کرده اند که این شش باب جایگزین شش مدرسه کانکسی و سنگی تخریبی و نیازمند بازسازی در مناطق بستان آباد، کلیبر، مراغه، میانه، هریس و هوراند خواهد شد.وی افزود: در کنار ۲۳۱ پروژه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، چندین پروژه جدید دیگری را نیز توسط خیران و نهادها شروع خواهیم کرد که یکی از این پروژه های مهم، روز پنجشنبه، بیست و دوم خرداد ماه توسط شهرداری تبریز، کلنگزنی خواهد شد.
تعهد شهرداری برای ایجاد ۱۴ باب مدرسه بزرگمقیاس
صادقی از تعهد شهرداری تبریز برای ایجاد ۱۴ باب مدرسه بزرگ مقیاس بالای ۱۲ کلاس در تبریز خبر داده و عنوان داشت: زمین مدارس از طرف آموزش و پرورش تامین شده و ساخت و احداث بر عهده شهرداری خواهد بود.این پروژهها تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهند رسید.مدیرکل آموزش و پرورش استان مناطق دارای تراکم بالا و شهرکهای جدید احداث شده را از جمله مناطق دارای اولویت در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برشمرد و افزود: شهرکهای اندیشه، مرزداران، خاوران، ارم و یا مناطقی با تعداد مدارس کم از جمله این مناطق به شمار میآید.
تعهد یک خیر برای ساخت ۱۲ مدرسه بزرگمقیاس
وی در خصوص مشارکت ویژه خیران در این طرح نیز گفت: خیری طی هماهنگی با شخص ریاست جمهوری متعهد شده است تا ۱۲ مدرسه بزرگ مقیاس شامل هشت مدرسه بالای ۱۲ کلاس و چهار مدرسه دارای شش کلاس پیشرفته و مجهز را در تبریز و شهر جدید سهند احداث کند.صادقی تصریح کرد: سه باب مدرسه نیز توسط پالایشگاه تبریز، احداث و تجهیز خواهد شد که اولین مدرسه شش کلاسه کجووار در روز عید قربان کلنگ زنی شد و این مجموعه تا پایان شهریور ماه به افتتاح رسیده و در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت و احداث دو مدرسه ۱۲ و ۱۸ کلاسه نیز از دیگر تعهدات پالایشگاه تبریز است.
برچیدهشدن مدارس سنگی و کانکسی بیش از ۸ دانشآموز
وی ادامه داد: متعهد شدهایم تا مدارس سنگی و کانکسی بیش از هشت دانشآموز و بیشتر تا پایان شهریور ماه، برچیده شوند. همچنین تصمیم گرفتهایم تا پایان سال جاری نیز مدارس سنگی و کانکسی دارای بیش از پنج دانشآموز را جمعآوری کنیم.مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص تلاش برای توسعه هنرستان ها در استان نیز ابراز داشت: احداث هنرستانی مشترک برای اولین بار در تبریز با همکاری فنی و حرفهای در مرحله اخذ مجوزهای لازم بوده و در کنار این، هماهنگی هایی با صنایع استان به منظور راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت انجام شده است.
۷۳۰ هزار دانش آموز در استان مشغول تحصیل
صادقی با اشاره به جمعیت دانش آموزی استان نیز ابراز داشت: ۷۳۰ هزار دانش آموز در استان داریم که بیش از ۴۰ درصد از این تعداد دانشآموز در تبریز و مابقی در نقاط مختلف استان مشغول به تحصیل هستند. همچنین حدود ۲۰ درصد از دانشآموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تصحیح مربوط به اوراق آزمون های نهایی و وضعیت آن در استان خاطرنشان کرد: آزمون های نهایی به دلیل تاثیر بالا در نتایج کنکور از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. تصحیح الکترونیکی در راستای بالا بردن دقت تصحیحات انجام می شود.
پیشنهادی برای تصحیح اوراق نهایی دانش آموزان دوزبانه
مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: تفاوت بیش از یک الی دو نمرهای تصحیح اول و دوم، تصحیح سوم را در پی دارد. صادقی در خصوص دلیل پایین آمدن نمرات نهایی نیز گفت: شاید یکی از دلایل کاهش میانگین نمرات نهائی حساسیت بالای تصحیح الکترونیک باشد. همچنین راهکاری در راستای تصحیح اوراق دانش آموزان دوزبانه ارائه شده است؛ به طوری که اوراق این دانش آموزان به تصحیحگران مناطق همزبان و همجوار به دلیل شباهت های زبانی واگذار شده و حق کسی ضایع نشود.