• امروز : یکشنبه, ۲۶ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 17 August - 2025

تحصیل ۳ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز

  • کد خبر : 4687
  • 12 خرداد 1404 - 22:50
تحصیل ۳ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز با ۱۸ دانشکده فعال، ۲۴ هزار دانشجو، از جمله ۳ هزار دانشجوی بین‌المللی، ۳۵ واحد تحقیقاتی مستقل، چهار قطب علمی کشوری و ۳۷ مجله علمی که سه مورد از آن‌ها در سطح بین‌المللی نمایه شده‌اند
به گزارش تبریزسخن، اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز امروز در دیدار صمیمی دانشگاهیان دانشگاه تبریز با علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه تبریز با ۱۸ دانشکده فعال، ۲۴ هزار دانشجو، از جمله ۳ هزار دانشجوی بین‌المللی، ۳۵ واحد تحقیقاتی مستقل، چهار قطب علمی کشوری و ۳۷ مجله علمی که سه مورد از آن‌ها در سطح بین‌المللی نمایه شده‌اند، یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور در سطح ملی و بین‌المللی است. این دانشگاه همچنین از ۸۰۰ عضو هیئت علمی و حدود ۳۰۰ پژوهشگر پسادکتری برخوردار است.وی افزد: دانشگاه تبریز همواره در میان پنج دانشگاه برتر ایران قرار داشته و در برخی رتبه‌بندی‌ها به‌عنوان دومین دانشگاه جامع کشور شناخته شده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی تایمز در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا، در رتبه‌بندی لایدن در جایگاه ۴۰۰ و در رتبه‌بندی آسیایی در میان ۱۶۰ دانشگاه برتر قرار دارد.عسگری تأکید کرد: دانشگاه تبریز به‌عنوان دانشگاه مادر و مرجع در منطقه شمال‌غرب کشور، از سوی وزارت علوم به‌عنوان قطب علمی در برخی حوزه‌ها شناخته شده و همکاری‌های گسترده‌ای با مراکز علمی داخلی و بین‌المللی در زمینه‌های کشاورزی، فناوری، هنر و علوم انسانی دارد.

دانشگاه تبریز آماده همکاری با سیاست‌های توسعه دریامحور

محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز، نیز در این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر عبدالعلی‌زاده، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و مکران، و همچنین رؤسا، مدیران و اساتید دانشگاه، اذعان داشت: از حضور ارزشمند دکتر عبدالعلی‌زاده، چهره برجسته و دلسوز کشور که دعوت دانشگاه تبریز را پذیرفتند، صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم از تجربیات گران‌بهای ایشان بهره‌مند شویم.وی افزود: دکتر عبدالعلی‌زاده هم‌اکنون به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه سیاست‌های دریامحور فعالیت می‌کنند. این مسئولیت فرصتی مغتنم برای تقویت همکاری‌های مؤثر و پایدار بین دانشگاه تبریز و ایشان فراهم می‌آورد. همچنین، با توجه به اینکه رئیس‌جمهور، دکتر مسعود پزشکیان از دانش‌آموختگان دانشگاه تبریز هستند، این ظرفیت منحصربه‌فرد، امکان بهره‌برداری مؤثر از این فرصت تاریخی را برای ارتقای نقش دانشگاه در توسعه استان و کشور فراهم می‌کند.رئیس دانشگاه تبریز تأکید کرد: دکتر عبدالعلی‌زاده از مدیران توانمند و توسعه‌گرای کشور هستند که در طول سال‌های خدمت، به‌ویژه در دوره استانداری و سایر مسئولیت‌های ملی، دستاوردهای ماندگاری در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به جا گذاشته‌اند. بسیاری از زیرساخت‌ها و پیشرفت‌های کنونی استان، مرهون تلاش‌ها و نگاه توسعه‌محور ایشان است.وی ادامه داد: دانشگاه تبریز با تکیه بر ظرفیت‌های علمی گسترده در حوزه‌هایی چون علوم دریایی، مهندسی، محیط زیست، انرژی، فناوری‌های نوین، اقتصاد و فناوری اطلاعات، آماده است تا نقش مؤثری در تحقق اهداف توسعه ملی ایفا کند.
به گفته وی، این دانشگاه با بهره‌مندی از اعضای هیئت علمی متخصص، مراکز پژوهشی فعال و تجارب ارزشمند، می‌تواند در زمینه‌هایی نظیر پژوهش‌های زیست‌محیطی، توسعه فناوری‌های دریامحور، تربیت نیروی انسانی متخصص، مشارکت در طرح‌های توسعه منطقه‌ای و تقویت دیپلماسی علمی و بین‌المللی گام‌های مؤثری بردارد.اعلمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت‌های دکتر عبدالعلی‌زاده، نقشه راه مشترکی بین دانشگاه تبریز و نهادهای مسئول در حوزه توسعه دریامحور تدوین شود تا بتوانیم سهمی بزرگ در توسعه استان و کشور داشته باشیم. همچنین، با توجه به اینکه ایشان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبریز هستند، امیدواریم از دانش، تجربه و ارتباطات مؤثرشان برای بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی و انسانی دانشگاه در راستای توسعه منطقه و دانشگاه استفاده کنیم.

ضرورت گسترش گفتمان همگرایی از نخبگان تا بدنه جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی همچنین در این نشست اظهار داشت: در برهه حساس کنونی، فرصتی ارزشمند برای هم‌افزایی نیروهای متعهد و وفادار به انقلاب اسلامی فراهم شده است تا با همدلی و همکاری، گام‌های مؤثری در مسیر خدمت به کشور بردارند. بااین‌حال، اگر این هم‌افزایی تنها در سطح مقامات ارشد و مسئولان باقی بماند و به بدنه جامعه و میدان عمل تسری نیابد، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.وی متذکر شد: برای دستیابی به تحول پایدار، گفتمان همدلی و همگرایی باید نه‌تنها در سطح بالای نظام، بلکه در میان مردم و در عرصه عمل نیز گسترش یابد. انسجام در سطوح بالا بدون نفوذ به لایه‌های جامعه، نمی‌تواند تحولی ماندگار ایجاد کند.انوری در ادامه با اشاره به فرصت‌های ملی و منطقه‌ای کنونی، این شرایط را بستری مناسب برای بازسازی سرمایه اجتماعی و ایجاد تحولات اساسی دانست و تأکید کرد: این فرصت‌ها محدود و زودگذرند و تصور وجود زمان نامحدود برای بهره‌برداری از آن‌ها، خطایی راهبردی است. بنابراین، باید از هر لحظه و هر ظرفیت مدیریتی برای ترمیم شکاف‌ها و ساخت آینده‌ای بهتر استفاده کرد.وی در ادامه به نقش کلیدی دانشگاه به‌عنوان ریشه توسعه و پیشرفت کشور اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع، هرچند بدیهی است، نباید در حد شعار باقی بماند. اگر دانشگاه را خاستگاه تحولات کشور می‌دانیم، باید به نیروی انسانی آن، شامل اساتید، دانشجویان و کارکنان، توجه ویژه‌ای شود. انتظار حل مشکلات کشور از دانشگاه بدون تأمین نیازهای اولیه آن، انتظاری غیرواقع‌بینانه است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، در پایان خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی امروز نیازمند توجه، تقویت هویت و احساس تعلق است تا بتواند زمینه‌ساز پیشرفت در حوزه‌های مختلف شود. خوشبختانه در دولت کنونی، رئیس‌جمهور و بسیاری از مسئولان از اهالی دانشگاه‌اند و با ظرفیت‌های علمی کشور آشنایی دارند. امید است با این شناخت، توجه بیشتری به دانشگاه و اجزای آن صورت گیرد تا این نهاد کلیدی، به‌عنوان ریشه پیشرفت کشور، تقویت شده و دستاوردهای آن در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سایر عرصه‌ها به بار نشیند.
لینک کوتاه : https://tabrizsokhan.ir/?p=4687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.